Bezoek aan de VRT

3 Moderne talen

In het kader van de lessen media, ging 3bMt voor het vak ‘Taal en media’ het mediabedrijf VRT bezoeken. De leerlingen schreven per twee een verslag van hun uitstap.

Jullie lezen de winnende verslagen hieronder.

1) Linde – vliegen en verdwijnen op de VRT

Vliegen, verdwijnen en bekende sets bezoeken op de VRT.
Op woensdag 18 oktober ’23 ging ik met mijn klas (3bMt) naar de VRT in het kader van onze lessen communicatiewetenschappen. We hebben gevlogen, zijn in verschillende studio’s geweest en hebben een bekende Vlaming gezien! De dag voor vertrek was er zeer veel onzekerheid over of we wel of niet konden gaan, maar gelukkig is alles wel goed afgelopen.

Vliegen en verdwijnen
Toen we aankwamen bij de VRT nam onze gids ons mee naar een apart kamertje waar we uitleg kregen over de Green Screen, dit vond ik heel interessant want ik wist vooraf helemaal niet hoe dit werkte! Met een Green Screen kan je een fictieve achtergrond maken zoals bijvoorbeeld de weerkaart in het weerbericht. Wist je dat vroeger de Green Screen niet groen was maar blauw? Door de opkomst van de jeansbroeken werkte dit niet omdat hun benen dan opgingen in de achtergrond,  de kleur werd veranderd naar groen. Andere kleuren konden ze niet gebruiken want die konden overeen komen met huidskleuren van presenatoren, actrices of acteurs. Vervolgens mochten sommige studenten van onze klas (onder andere ik) voor de Green Screen gaan staan. Ik kreeg van onze gids een groen doek en als ik die omdeed, leek mijn hoofd te zweven en verdween mijn lichaam op het scherm! De gids legde dan uit hij hoe de ‘special effects’ uit films werken, bijvoorbeeld de onzichtbare mantel van Harry Potter.

Bekende sets bezoeken
We hebben ook nog enkele beroemde sets bezocht die gebruikt zijn in het verleden of zelfs nog worden gebruikt om bekende series op te nemen! We hebben de set van De Kampioenen, de Ketnet studio, de nieuwsstudio en nog veel meer gezien. Je zou denken dat deze studio’s immens groot zijn maar in het echt valt dit eigenlijk een beetje tegen, het Café van De Kampioenen is zeer klein en de Ketnet studio heb je gezien in één oogopslag. Dit was weliswaar niet zo erg want het is nog altijd zeer indrukwekkend om in een studio of in een opstelling te staan van een serie die je als kind bekeken hebt, of nu zelf nog bekijkt.

Een droom die werkelijkheid wordt
Hetgeen waar ik het meeste naar uitkeek was een bezoek aan de radiostudio van MNM en dit is ook echt gebeurd. Toen we binnenkwamen in de radiostudio bleken er een paar technische problemen te zijn maar Brahim, de presentator, heeft dit echt zeer professioneel aangepakt! Als de gids dit achteraf niet tegen ons had gezegd, dan had ik dit niet eens geweten. Mijn droom is om later voor de radio te gaan werken, en dit bezoek heeft dit helemaal bevestigd!

Een veilig bezoek of niet?
De dag voor we vertrokken was er veel onzekerheid over of we wel of niet konden gaan. Dit vond ik heel jammer want ik keek heel hard uit naar dit bezoek. Er was zo veel onzekerheid omdat 2 dagen voor we vertrokken er een aanslag was gepleegd in Brussel. Zolang men niet zeker wist of Brussel een veilige omgeving was, kregen we geen groen licht van de directie. Toen ik ’s avonds ontdekte dat we wel konden gaan sprong ik letterlijk in de lucht van blijheid. Alles is dus uiteindelijk toch goed afgelopen!

Lang verhaal kort: ik heb me zeer hard geamuseerd op de VRT, en het bezoek heeft me hard gemotiveerd om voor mijn dromen te werken. Ik vond het heel leuk!

2) Lilith – Een exposé bij de VRT…en iedereen tevree!

Gisteren zijn wij (klas 3b) op uitstap naar de VRT geweest. Het is onze uitstap van het jaar als richting moderne talen. We moesten muisstil zijn, wat heel moeilijk is als je super enthousiast bent, want ze waren aan het vergaderen. Er waren nog veel andere plaatsen waar we foto’s wilden trekken omdat ze zo bijzonder waren. Dit deden we dan ook massaal.

Screen is green!
Onze gids vertelde ons een heel leuk weetje over de beroemde green screen. Ze gebruiken de kleuren groen en blauw omdat die kleuren het minst voorkomen in onze huidtinten. Maar tegenwoordig gebruiken ze groen omdat iedereen Jeans draagt. Er werden ook een paar geheimen van films uit de doeken gedaan! Hier op de foto speel ik super woman die over de Skyline van Brussel vliegt. 🙂

Kampioenen van de decors
Onze gids (Daniel) heeft ons enkele decors laten zien van de tv-reeks “De Kampioenen”, onder andere de toog. Daarnaast hebben we ook de studio van het journaal gezien. Die is echt klein in vergelijking tot wat je op tv ziet. We mochten er niet in de buurt omdat er gevaar was dat de camera’s gingen rijden. Ja, die kunnen je vermoorden! We zagen ook waar het nieuwe Vrt gebouw wordt gebouwd. Van het nieuwe gebouw bestond een super schattige maquette. Dan zijn we naar de MNM studio geweest. Brahim was op de radio! Het was super cool om dingen over de radio te weten te komen. Weetje: Brahim is heel aardig! Ik was heel enthousiast en vroeg of ik iets mocht zeggen op de radio, en dat mocht. Ik was zo enthousiast aan het vertellen dat ik niet door had dat het niet op de radio kwam. Het was slechts een opname. We zijn ook naar NWS NWS geweest. De nieuwsredactie voor jongeren. Er waren geen totebags meer, maar in de plaats hebben we stickers gekregen. Toen was het jammer genoeg al tijd om te vertrekken.

3) Julien – VRT…wij zijn mee!

Op 18 oktober bezochten wij, de klas 3bMt, de VRT. Daar keken we echt naar uit! Vroeg opstaan hoort er eenmaal bij, je opent je ogen en je beseft dat het woensdag is!

De grote dag! Eindelijk!  Wisten jullie wat VRT betekent? Het staat voor De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie. Om 8:38 namen we de trein in Mechelen. Na een vlotte rit stopte de trein in Meiser, onze eindbestemming. Nog een tiental minuten wandelen voor we het bordje van de VRT zagen. Vol spanning ging de klas, samen met Mr. Tambuyzer, het immense gebouw binnen. Na de verwelkoming door onze gids, kregen we wat nuttige uitleg over onze nationale omroep. Naast de VRT bevindt zich hier ook de RTBF, de Franstalige zender. Eerst gingen we een “intro” kamertje binnen waar we leerden werken met de “greenscreen”. Zo heeft Lilith gevlogen net zoals superman. Dit was echt interessant en plezant. Nadien was het tijd voor een foto. Onze gids had foto’s nemen toegestaan, dus een leuke en gekke foto mocht niet ontbreken, tijd voor de volgende stop… DE STUDIO VAN F.C DE KAMPIOENEN! Toch wel het hoogtepunt, samen met de Ketnet studio, maar dat vertel ik later. Eerlijk gezegd had ik het helemaal anders verwacht. Het decor bestond enkel maar uit muren. De bekende kleedkamers waren hier niet, en dat is raar want in de serie zie je deze wel. De magische toog van Pascal stond er natuurlijk ook! We hebben later op de dag ook de originele toog uit de serie gezien. De toog die daar nu stond was een nieuwere versie. Bij onze tweede stop was het tijd voor nostalgie, de Ketnet studio! Jammer genoeg moesten we hier snel doorgaan omdat ze juist een script aan het schrijven waren voor de volgende Kings-size live! Ook hebben we jammer genoeg geen Ketnet rapper gezien.

Daarna gingen we vol vreugde met de lift naar de MNM studio. De gids zei dat de dj het erg druk had, maar gelukkig mochten we toch even binnenkijken. We zagen een scherm met onszelf op! We waren dus blijkbaar zelf op tv! Nadien bezochten we ook de studio waar ze het weer opnemen. Deze kleine studio zat boordevol belichting en constructie. Er wordt ook een speciaal systeem gebruikt :  namelijk de box in a box techniek. Deze techniek wordt gebruikt om zo weinig mogelijk geluid van buitenaf op te vangen, zo wordt het programma niet gestoord. Daarna gingen we naar het gedeelte van nwsnwsnws en Karrewiet. Hier kregen we enkele stickers van onze gids. Jammer genoeg waren de nwsnwsnws-tassen op, dus die kregen we niet. Voordat we ons bezoek eindigen en afscheid namen, gingen we ook nog even een kijkje nemen bij de bouw van het nieuwe gebouw van de VRT, dat normaal gezien in 2027 klaar moet zijn. De dag ging veel te snel voorbij… maar we hebben zoveel dingen gezien en veel bijgeleerd! Na een lange en vermoeiende dag keerden we tevreden terug naar Mechelen met de trein. Een dag om nooit te vergeten!

4) Arianna – een kijkje achter de schermen van de VRT

Ga je mee op een tour door de VRT, de Vlaamse radio en televisie? Ontdek de magie achter de schermen en leer meer over hoe onze favoriete shows tot stand komen. Lees verder om te ontdekken welke interessante dingen ik heb ontdekt tijdens mijn bezoek aan de VRT.

Onze Reis naar de VRT: Van Onzekerheid tot Avontuur
In het begin was er onzekerheid over het doorgaan van onze uitstap vanwege de gebeurtenissen in Brussel. Echter, de avond voor onze geplande uitstap kregen we te horen dat deze toch doorgang zou vinden. Op de ochtend van woensdag 18 oktober hebben we om 8:25 uur afgesproken aan het station bij spoor 12. Van daaruit zijn we met de trein naar Brussel gereisd. Terwijl we in de trein zaten, hebben we een quiz over de VRT gedaan om ons voor te bereiden op ons bezoek. Om 9:16 uur arriveerden we in Brussel, het wandelen verliep vlot, aangezien we slechts 8 minuten nodig hadden om bij de VRT aan te komen. Het gebouw was zo groot dat het al waarneembaar was tijdens het wandelen.

Achter de Schermen van de VRT: Een Eerste Blik
Toen we de VRT binnenkwamen, waren we meteen onder de indruk van het prachtige interieurontwerp van het gebouw. Zodra we binnen waren, werden we hartelijk verwelkomd door een vriendelijke gids genaamd Daniel. Hij nam de tijd om ons uitgebreid te informeren over de VRT en al haar facetten. Het eerste wat we bezochten was een speciale studio voor bezoekers. Ik merkte meteen een volledig groen geschilderde muur op. Later legde hij uit dat het scherm eerst blauw was, maar omdat mensen later blauwe jeansbroeken begonnen te dragen, hadden ze het veranderd naar groen omdat bijna niemand een groenige huid heeft en fel groen draagt, daarom de naam green screen.

FC De Kampioenen en Live Televisie: Een Inkijkje in de Studio
Daarna gingen we naar een ruimte waar ze replica’s hadden gemaakt van de kamers uit FC De Kampioenen: Carmen’s huis en het restaurant/de bar. De echte toog was niet aanwezig, maar we hebben hem later ontdekt in de opbergkamer. Onderweg naar de verschillende studio’s stopten we bij een kamer waar hij ons uitleg gaf over hoe live televisie werkt en hoe alles in elkaar steekt.

Een Ontmoeting met Ketnet en MNM
Onze derde stop was de Ketnet studio. Het voelde zo raar om daar te staan, omdat ik vroeger vaak naar Ketnet keek. Het leek gewoon niet echt om in de studio van mijn jeugd te zijn. De studio was levendig en straalde positieve energie uit, maar ik vond het plafond een beetje vreemd vanwege de overvloed aan camera’s en lichten, hoewel dit natuurlijk wel te verwachten was. Helaas hebben we geen bekende gezichten van Ketnet gezien. Vervolgens brachten we een bezoek aan de MNM-studio, waar we de gelegenheid hadden om de bekende Brahim Attaeb te ontmoeten. Hij was buitengewoon vriendelijk en een echt aangename persoon. Ondanks zijn drukke schema en een programmafout, nam hij toch de tijd om ons binnen te laten en ons inzicht te geven in zijn werk en wat het precies inhoudt.

In de Wereld van Het Journaal
Daaropvolgend kregen we de kans om een blik achter de schermen van het journaal te werpen. Het was een indrukwekkende ervaring om in de studio te staan, aangezien ik elke avond met mijn vader naar het nieuws kijk. Het is duidelijk dat er veel aandacht is besteed aan de inrichting van de studio, van de plaatsing van de camera’s tot de belichting en zelfs de meest subtiele aspecten.

Een Kijkje in de Kantoren van Karrewiet en VRT
Later namen we de lift naar de afdeling van Karrewiet, NWS en VRT. Binnen de kantoren van Karrewiet en VRT waren medewerkers druk bezig met vergaderen. Een deel van het NWS-team was naar buiten gegaan om verslag te doen van de recente gebeurtenissen, met name de aanslag in Brussel. Desondanks hadden we de mogelijkheid om te spreken met twee zeer vriendelijke NWS-werkers. Zij legden ons uit dat hun doel is om tieners op de hoogte te brengen van belangrijke actualiteiten die zij moeten weten, en ze streven er tevens naar dit op een boeiende manier te presenteren. Aan het einde van hun uitleg kregen we zelfs stickers met het NWS-logo als aandenken.

De toekomst van de VRT
Het laatste wat we deden, was naar een soort miniatuurversie gaan kijken van het toekomstige VRT-gebouw. Ze zijn bezig met een nieuw project waarbij ze samen met de RTBF een nieuw gebouw bouwen. Hoewel RTBF eerder met de bouw is gestart, is VRT nu ook actief bezig met de constructie en streeft ernaar het project in de zomer van 2026 te voltooien.

Ons bezoek aan de VRT was een boeiende ontdekkingsreis achter de schermen van de Vlaamse radio en televisie. We overwonnen aanvankelijke onzekerheden en werden ondergedompeld in de magie van de media. Van een green screen tot replica’s van FC De Kampioenen en ontmoetingen met vriendelijke gezichten, we hebben veel geleerd en ervaren. Het hoogtepunt was het inzicht in de werking van het journaal en het contact met de NWS-medewerkers. We eindigden met een voorproefje van de toekomst van de VRT. Een dag vol interessante ontdekkingen!