Cyborg

5 Humane wetenschappen

Hoe zien, horen, ruiken, proeven en voelen we? Hoe ontstaat een déjà-vu? Als je doof wordt, waaraan ligt dat? Welke weg legt een pijnprikkel af? De leerlingen van 5 Humane hebben de afgelopen weken in het vak Hersenwetenschappen geleerd hoe verschillende soorten prikkels via onze zintuigen opgevangen worden en verwerkt worden in onze hersenen. Maar steeds vaker breiden mensen hun eigen lichaam uit met elektronische of mechanische hulpmiddelen, meestal om een gebrek of verlies van een lichaamsdeel of functie te compenseren, denk maar aan een cochleair implantaat voor doven of een pacemaker. Zo’n samensmelting van mens en machine noemen we een cyborg (cybernetisch organisme). Soms gaat het niet om een herstel of compensatie maar om een echte uitbreiding van het fysische kunnen van de mens.

De leerlingen werden uitgedaagd om zelf een cyborg te ontwikkelen. Ze moesten daarbij zoveel mogelijk rekening houden met de baansystemen en de locatie van de verschillende hersenfuncties, maar anderzijds mochten ze ook wild dromen. Na de voorstelling van hun uitvindingen hebben we kort gefilosofeerd over (hun) cyborgs. Waar ligt de grens tussen mens en machine? Moeten we onze mogelijkheden als mens wel vergroten? Zouden we de wereld zo beter kunnen maken? Wat zou je ervan vinden als je hele omgeving een cyborg is en jij niet? Geen gemakkelijke maar wel relevante vragen!

858