Italië

11-daagse eindejaarsreis

Onze zesdejaars en hun begeleiders maken momenteel een rondreis door Italië. Wij krijgen elke dag een verslagje binnen met wat foto’s erbij. Zo kunnen de thuisblijvers toch wat meegenieten van deze klassieke eindejaarsreis.

Groepsfoto (verplaats cursor over de afbeelding voor detailweergave)

vrijdag 7 april

Onze reis was geweldig. De laatste foto’s worden opgeladen, de belangrijkste van allemaal: de groepsfoto in Villa Adrianus, de vele sfeerbeelden, ook van het bezoek aan de prachtige tuin met indrukwekkende Renaissance-fonteinen van de villa d’Este. Dan resten er nog wat cijfers, die we van onze sympathieke buschauffeur kregen: 1700 km tot Sorrento, 3892 km heen-terug, 86h40 hebben we op de bus gesleten die we nuttig en amusant hebben besteed, dankzij de geweldige busquiz, de rode draad doorheen de hele reis. Er vallen nog zoveel individuele verhalen te vertellen, herinneringen om te koesteren en nog een hoop schitterende foto’s te delen. Iedereen snakt nu naar verdiend ‘dolce far niente’ en nagenieten. Ciao Italia! 🇮🇹

donderdag 6 april

Stadswandeling door Napels. Vandaag is er de keuze tussen een bezoek aan het archeologisch museum met een wandeling 🚶🏼‍♀ in de stad of een uitgebreid stadsbezoek aan kerken en stadslegendes: Pulcinella, het wonder van San Gennaro, de voetbalgoden. De zon is weer van de partij en Napels toont zich in al haar geuren en kleuren. Daarna rijden we al wat richting noorden en dringt het stilaan door dat we nu op terugreis zijn.

woensdag 5 april

De boottocht naar Capri begint veel belovend, de ochtendstond heeft écht wel goud in de mond. Maar buienradars voorspellen niet veel goeds en boven de eilanden zien we de bui eigenlijk al hangen. We hopen nog op de positieve invloed van het microklimaat. Tevergeefs, de eerste regendruppels vallen zodra we aan wal komen. Maar we blijven positief en zetten er een fikse pas in: de trappen omhoog naar het centrum van Capri. Sommigen gaan met de begeleiders mee op wandel. We verlaten de stad met etalages van bekende modehuizen en het pad slingert langs de steile kliffen van het eiland met uitzichtspunten op rotsformaties in de zee en de fantastische ‘arco naturale’. De regen blijft ons ongevraagd verfrissen, tot we weer naar de kade afdalen om onze boot te nemen. We varen terug in volle zon: Capri c’est fini!

dinsdag 4 april

Van Terracina over Pozuoli naar Pompeï en Napels. Met pijn in het hart verlaten we Terracina en rijden verder naar het zuiden. In de baai van Pozolli houden we halt voor de lunchpauze en krijgen we voor ‘t eerst zicht op Capri. Daarna gaan we op verkenning in Pompeï. Kuierend over de Romeinse straten ontdekken we de lang onder het vulkaanstof verborgen geheimen van deze Romeinse stad. Op weg naar het hotel mogen we een prachtige zonsondergang bewonderen, waar onze buschaffeur graag een stop voor houdt, prachtfoto’s verzekerd! We sluiten af met heerlijke primi en secundi piatti. Buonanotte e a domani! Want Capri wacht op ons.

Aan tafel! … zoek de photobombers 😁

maandag 3 april

Dag 6: We bereiden ons voor op het vertrek uit Rome. Eerst nog een paar belangrijke haltes: Santa Maria Maggiore, de pauselijke kerk aan het plein vlakbij ons hotel, een perfect symmetrische kerk gebouwd door de eeuwen heen. Een opwarmertje voor het hoofdgerecht: de Sint-Pietersbasiliek. Overweldigend. Ook de hoeveelheid bezoekers die deze plek trekt. Na de lunch zetten we de reis verder naar het zuiden. In Terracina is het even bekomen van stad en cultuur en genieten we van een frisse duik in de Tyreense zee of een wandeling langs het strand. De batterijen zijn weer opgeladen voor het vervolg van onze reis.

zondag 2 april

De stappentellers hadden hun doelen al in stijgende lijn, maar vandaag bereikten ze met gemak 30.000 stappen. Ongeveer de helft van de leerlingen en vier begeleiders vatten namelijk het dappere plan op om de antieke Via Appia tussen de typische mediteranne vegetatie af te wandelen, dé weg die al 2000 jaar naar Rome loopt. Ze doken daarna de ondergronds catacomben in. Voor de andere helft met hun twee begeleiders werd het een dagje tijdreizen. Van een bezoek aan Ostia Antica, de vroegere havenstad van het antieke Rome naar Galleria Nazionale d’Arte Moderna, een van de grootste collecties moderne en hedendaagse kunst. In beide gevallen hebben de leerlingen een opdracht uitgewerkt, die de begeleiders/jury met grote belangstelling gaan evalueren. De origineelste bijdragen vallen in de prijzen. Dat het ‘s avonds regende, kon ons echt niet deren. Amiamo Roma!

zaterdag 1 april

Vandaag verdiepten de zesdejaars zich in lief en leed van de oude Romeinen. Het zonovergoten Forum Romanum gaf enkele geheimen prijs, m.a.w. de kennis van de Romeinse mythen en geschiedenis zijn weer up-to-date ✅
Geen doetjes die Romeinen, dat mochten we nog maar eens vernemen in het Colosseum. Ook de Trevifontein by night, mocht niet ontbreken. Stappentellers braken records vandaag. Oh ja! En er was iemand jarig! 🎂👏🏼

vrijdag 31 maart

Straks arriveren we in Rome voor drie dagen Rome en omgeving (Via Appia, Ostia Antica).

donderdag 30 maart

We starten de dag in Pisa met werelderfgoed en de fotozoektocht in Lucca eindigt hoog in de kurkeikenbomen op de Torre Guinigi.

woensdag 29 maart

De zesdejaars zijn vlot en veilig gearriveerd in het hotel in de buurt van Milaan. Groeten van de hele Scheppers-crew.