Laptop voor iedereen

Overzicht

  1. Ons pedagogisch project Laptop@Scheppers
  2. Gelijkere onderwijskansen voor iedereen
  3. Kostprijs
  4. Drie of vier jaar garantie met antidiefstalverzekering
  5. Dagelijks gebruik van de laptop
  6. De laptop bestellen

.

Ons pedagogisch project Laptop@Scheppers

Elke leerling mee op de digitale trein

Onze maatschappij is gedigitaliseerd. Je kan haast geen job meer bedenken waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van een computer, tablet, … We gebruiken minder woordenboeken of andere papieren bronnen, want de meeste info vinden we online. Veel mensen gebruiken Facebook, Instagram, Twitter, … en ook onze bankverrichtingen doen wij via onze computer of smartphone.

We vinden het zeer belangrijk om onze leerlingen goed voor te bereiden op deze ontwikkelingen in de maatschappij. In september 2019 startten we daarom in het eerste jaar met het project Laptop@Scheppers.

Met ons laptopproject willen we de ICT-vaardigheden van onze leerlingen ontwikkelen en versterken via ICT-integratie in de meeste lessen. Het internet en de sociale media, die vandaag alomtegenwoordig zijn in onze leefwereld, willen we zodanig integreren dat ze een meerwaarde vormen voor ons onderwijs en een goede aanzet tot levenslang leren. In alle vakken zijn er heel wat mogelijkheden om leerwinst te boeken, extra kansen te creëren voor onderzoekend leren en om gedifferentieerd onderwijs op maat van elke leerling aan te bieden.

Enkele voordelen van ons laptopproject

  • ICT-integratie in de meeste lessen,
  • het uitbreiden van de digitale geletterdheid,
  • het aanwakkeren van de mediawijsheid,
  • het aanbieden van meer differentiatie,
  • het aanbieden van afstandsonderwijs,
  • het creëren van meer gelijkheid: elke leerling heeft hetzelfde type toestel en maakt gebruik van dezelfde software, aangeleverd door de school.

.

Gelijkere onderwijskansen voor iedereen

Elke leerling hetzelfde type toestel

Naast een basispakket leer- en/of werkboeken moet elke leerling die bij ons in het eerste jaar zit, zich ook een schoollaptop met garantie aanschaffen.

We verwachten dat alle leerlingen van de eerste en de tweede graad een uniform toestel gebruiken. Uniformiteit zorgt voor gelijke onderwijskansen en een continu lesverloop, en voor een betere prijs en snellere herstelling. Een eigen persoonlijke laptop op school gebruiken, is voor leerlingen van de eerste en tweede graad niet toegelaten. Dit zorgt immers voor te veel afstemmingsproblemen. Daarom wordt het gebruik van een schoollaptop met garantie ook voor leerlingen van de derde graad sterk aanbevolen!

Vanaf 1 september 2022 wordt het volgend type toestel geleverd:

  • Lenovo 13w Yoga 2-in-1-laptop met touchscreen en stylus pen
  • Processor: AMD Ryzen 3 Processor
  • Grafische kaart: Geïntegreerde AMD Radeon™
  • Touchscreen 13,3″ (1920 x 1200)
  • Intern geheugen 8 Gb
  • Opslagcapaciteit 128Gb SSD
  • Camera 1080p webcam met privacyschuifje
  • Audio 2x 2W stereo luidsprekers met Dolby Audio Premium en Dual array microfoons
  • Poorten: 1x USB 3.2 Gen 1, 1x USB 3.2 Gen 1 (Always On), 2x USB-C 3.2 Gen 1 (support data transfer, Power Delivery and DisplayPort™), 1x HDMI 2.0, 1x Card reader, 1x Headphone / microphone combo jack (3.5mm)
  • WLAN & Bluetooth
  • Digitale pen
  • Toetsenbord Azerty, multimedia functietoetsen, geïntegreerd touchpad, morsbestendig (tot 360 ml)
  • Oplader 65W USB-C
  • Batterij met autonomie tot 10 uur (MM18)
  • Gewicht: 1,51kg
  • Garantie: van 34 maanden tot 4 jaar
  • Case Logic beschermhoes
  • Windows 11 Pro
  • MS Office 365

Op het toestel wordt MS Windows 11 Pro geïnstalleerd samen met MS Office (Word, Excel, Powerpoint, Teams, OneNote), antivirussoftware, OneDrive voor opslag van documenten in de cloud en enkele vakgebonden programma’s. Indien later – bijvoorbeeld op vraag van een leerkracht – nog andere software moet worden geïnstalleerd, zal dit via een centrale server doorgestuurd worden. De software wordt dan bij de eerstvolgende aanmelding op de laptop, automatisch gedownload en geïnstalleerd. De leerling kan tijdens de installatie gewoon verder werken op de laptop.

Naast de software die de school voorziet, mag een leerling ook voor persoonlijk gebruik programma’s op de laptop installeren. Zo willen we een dubbele aankoop vermijden.

Er zullen door de school geen back-ups genomen worden van de toestellen. Alle data moeten dus ofwel op OneDrive ofwel in Smartschool bewaard worden. Op die manier zijn alle documenten steeds beschikbaar en is de kans op verlies onbestaande.

Waarom een leerling geen ander type laptop mag gebruiken op school

Het gebruik van een andere laptop dan de schoollaptop, heeft zoveel nadelen, dat er een te groot verschil zou ontstaan tussen de onderwijskansen die leerlingen krijgen. We sommen hieronder enkele nadelen op van het gebruik van een ander type laptop.

  • Bij schade, een defect of softwareprobleem kan de leerling niet rekenen op ondersteuning van de school of van haar ICT-partner. Niet alle ouders kunnen hun zoon of dochter helpen bij een defect van het eigen toestel. Vaak is er bij de eigen laptop geen servicepakket voorzien voor zowel software als hardware (onderhoud, herstelling…). Herstellingen van particuliere laptops kunnen erg duur zijn of laten lang op zich wachten. Ondertussen kan de leerling een grote leerachterstand oplopen.
  • De leerling kan bij schade, defect, verlies of diefstal geen beroep doen op een reservetoestel in bruikleen waardoor hij niet kan deelnemen aan de les, test, examen… en mogelijk achterop geraakt.
  • Een particulier toestel is vaak niet geschikt voor intensieve verplaatsingen en intensief gebruik. Het toestel dat via de school aangeboden wordt, is geschikt voor zakelijk gebruik.
  • Een particulier toestel is doorgaans niet voorzien van een batterij die een hele schooldag meegaat. Het toestel dat via de school aangeboden wordt, heeft een batterij met een autonomie die aangepast is aan het gebruik op school.
  • Softwareversies op het eigen toestel kunnen verschillen met softwareversies van de schooltoestellen (bv. andere drivers, videospelers…).
  • De andere leerlingen en de leerkrachten kennen het toestel niet zodat het moeilijker is om hulp te bieden bij een probleem, waardoor er mogelijk lestijd verloren gaat voor iedereen.
  • Bij een particulier toestel is er geen 3 of 4 jaar garantie op de batterij. Bij een schoollaptop wordt elke batterij die minder dan 70 procent van de normale prestaties levert, kosteloos vervangen.
  • Particuliere toestellen worden niet centraal beheerd. Dat betekent dat de leerling zelf moet zorgen voor het installeren van alle software en software-updates die nodig zijn om de lessen te kunnen volgen.
  • Er is bij particuliere toestellen geen ondersteuning tijdens de schoolvakanties.
  • Er is bij particuliere toestellen vaak geen schade- en /of diefstalverzekering, waardoor kosten hoog kunnen oplopen in geval van schade, defect of diefstal.

.

Kostprijs

De prijzen die hieronder weergegeven worden, zijn de prijzen die gelden voor het schooljaar 2022-2023.

Digisprongkorting zowel bij aankoop als bij huurkoop

Met de Digisprong wil het Ministerie van Onderwijs een inhaalbeweging maken om elke leerling mee te krijgen op de digitale trein. De minister heeft daarom geld vrijgemaakt om de schoollaptops mee te helpen financieren. De korting bedraagt 480 euro. Op die manier kunnen wij elke leerling een kwaliteitsvol toestel aanbieden, aan een zeer voordelige prijs!

De korting is voor elke leerling eenmalig. Wanneer een leerling de school verlaat, zal aan de nieuwe school automatisch een attest bezorgd worden dat deze leerling reeds van de digisprongkorting genoot.

Niet alle prijsformules zijn voor alle leerlingen mogelijk

Omdat een schoollaptop met garantie verplicht is voor alle leerlingen van onze eerste en tweede graad, laten wij niet toe dat leerlingen van een eerste jaar een schoollaptop huren of kopen met slechts drie jaar garantie.

En omdat huurkoop enkel mogelijk is zolang leerlingen bij ons op school zitten, zijn er ook daar enkele beperkingen voor leerlingen die in een hoger jaar bij ons instromen, de zogenaamde zij-instromers.

Wij geven hieronder een overzicht van de mogelijkheden:


Directe aankoop met vier jaar garantie (mogelijk voor alle nieuwe leerlingen en voor alle leerlingen die starten in het 4de jaar)

Je betaalt bij aankoop 854 euro en dit voor woensdag 13 juli 2022. Je ontvangt het toestel dan bij de start van het schooljaar. Je bent dan eigenaar van de laptop.

In de maand mei van het jaar 2023 krijg je de digisprongkorting terugbetaald, nl. 480 euro. Dat betekent dat je netto 374 euro betaald hebt voor een laptop van 854 euro.

Huurkoop met 46 maanden garantie (enkel mogelijk voor nieuwe leerlingen die starten in het 1ste, 2de of 3de jaar)

Je betaalt voor woensdag 13 juli 2022 een waarborg van 168 euro, je ondertekent het huurkoopcontract en ontvangt het toestel dan bij de start van het schooljaar. Vanaf september betaal je via domiciliëring maandelijks 21 euro en dat gedurende 46 maanden. De laatste 8 maanden van de huurperiode zijn gedekt door de waarborg. Pas na de huurperiode ben je eigenaar van de laptop.

In de maand mei van het jaar 2023 krijg je de digisprongkorting reeds uitbetaald, nl. 480 euro. Dat betekent dat je netto 486 euro zal betaald hebben voor een laptop van 854 euro.

Merk op dat de garantieperiode bij huurkoop twee maanden minder duurt dan vier jaar. Dat komt omdat een huurkoopcontract, behoudens eventuele verlenging, eindigt aan het einde van een schooljaar.

Als je van school verandert terwijl de huurkoopperiode nog loopt, zijn er twee opties. Ofwel kan je het toestel kopen door in één keer de nog resterende huur te betalen. Ofwel kan je het toestel teruggeven maar dan betaal je een verbrekingsvergoeding, die afgehouden wordt van de waarborg. Gedurende het eerste jaar is de verbrekingsvergoeding 125 euro, het tweede jaar 100 euro, het derde jaar 75 euro en het vierde jaar 50 euro.

Je behoudt het recht op de uitbetaling van de digisprongkorting.

Directe aankoop met drie jaar garantie (enkel mogelijk voor nieuwe leerlingen die starten in het 2de, 3de, 5de of 6de jaar en voor alle leerlingen die starten in het 4de jaar)

Je betaalt bij aankoop 799 euro en dit voor woensdag 13 juli 2022. Je ontvangt het toestel dan bij de start van het schooljaar. Je bent dan eigenaar van de laptop.

In de maand mei van het jaar 2023 krijg je de digisprongkorting terugbetaald, nl. 480 euro. Dat betekent dat je netto 319 euro betaald hebt voor een laptop van 799 euro.

Huurkoop met 34 maanden garantie (enkel mogelijk voor nieuwe leerlingen die starten in het 2de of 3de jaar en voor alle leerlingen die starten in het 4de jaar)

Je betaalt voor woensdag 13 juli 2022 een waarborg van 155,10 euro, je ondertekent het huurkoopcontract en ontvangt het toestel dan bij de start van het schooljaar. Vanaf september betaal je via domiciliëring maandelijks 25,85 euro en dat gedurende 34 maanden. De laatste 6 maanden van de huurperiode zijn gedekt door de waarborg. Pas na de huurperiode ben je eigenaar van de laptop.

In de maand mei van het jaar 2023 krijg je de digisprongkorting reeds uitbetaald, nl. 480 euro. Dat betekent dat je netto 398,90 euro zal betaald hebben voor een laptop van 799 euro.

Merk op dat de garantieperiode bij huurkoop twee maanden minder duurt dan drie jaar. Dat komt omdat een huurkoopcontract, behoudens eventuele verlenging, eindigt aan het einde van een schooljaar.

Als je van school verandert terwijl de huurkoopperiode nog loopt, zijn er twee opties. Ofwel kan je het toestel kopen door in één keer de nog resterende huur te betalen. Ofwel kan je het toestel teruggeven maar dan betaal je een verbrekingsvergoeding, die afgehouden wordt van de waarborg. Gedurende het eerste jaar is de verbrekingsvergoeding 100 euro, het tweede jaar 75 euro en het derde jaar 50 euro.

Je behoudt het recht op de uitbetaling van de digisprongkorting.

.

Drie of vier jaar garantie met antidiefstalverzekering

Herstelling binnen twee werkdagen en gratis vervangtoestel

Onze school werkt samen met de firma’s Signpost en Leermiddel bvba. Beide firma’s, verder in dit document kortweg Signpost genoemd, behoren tot dezelfde groep en hebben al een jarenlange ervaring met de verkoop en verhuur van laptops aan scholieren. Zowel bij een directe aankoop als bij huurkoop biedt Signpost de volgende garanties:

  • Als er problemen met de hardware of software van de laptop zijn (toetsenbord dat hapert, beeldscherm dat flikkert, software die niet goed meer werkt, …) zal je laptop opnieuw geïnstalleerd worden. Indien het probleem hiermee niet opgelost is, wordt je laptop hersteld door Signpost binnen de twee werkdagen. Ondertussen gebruik je gratis een vervangtoestel van de school.
  • Indien een herstelling niet binnen de garantie valt (bvb. scherm gebroken omdat de laptop is gevallen) zal Signpost maximaal 39 euro herstellingskosten aanrekenen.
  • Indien de laptop stuk gaat tijdens een vakantieperiode, kan je zelf contact opnemen met Signpost via het nummer 09 277 08 76. Een technicus komt dan naar de plaats waar je je bevindt (in België) om de laptop te herstellen.
  • Wordt je laptop gestolen buiten de school en met braak of onder bedreiging, dan ga je eerst langs bij de politie en doe je aangifte van de diefstal. Het pv bezorg je ofwel aan de school ofwel rechtstreeks aan Signpost. Je betaalt dan 150 euro voor een vervangtoestel van dezelfde leeftijd.
  • Verlies je de laptop, dan betaal je – in geval van huurkoop – nog 80% van het openstaande saldo in één keer af. Je krijgt dan een vervangtoestel van dezelfde leeftijd en je betaalt de resterende maanden huur nog verder af.

Verlenging van de garantieperiode

De garantieperiode voor de laptop duurt 34 maanden tot 4 jaar, afhankelijk van je keuze. Na deze periode kan je beslissen om het toestel verder te blijven gebruiken of om een nieuw toestel aan te schaffen. Blijf je het toestel verder gebruiken, dan kan je de garantie uitbreiden met één of twee jaar. Bij huurkoop kost de garantieuitbreiding 8 euro per maand. In het geval van directe aankoop wordt 99 euro per bijkomend jaar aangerekend. Een verlenging van de garantie moet steeds aangevraagd worden minstens een maand voor het verstrijken van de vorige garantieperiode. De prijzen voor een garantieuitbreiding kunnen over drie of vier jaar verschillen van de huidige prijzen.

.

Dagelijks gebruik van de laptop

Afspraken uit ons schoolreglement

Elke leerling is verantwoordelijk voor de eigen laptop. Draag dus zorg voor het toestel en geef je laptop niet door aan anderen.

De laptop wordt elke dag, met een volle batterij en in de voorziene beschermhoes meegebracht naar school. Als je laptop onvoldoende opgeladen was thuis, zal je het toestel die dag niet verder kunnen gebruiken. Je kan je laptop niet opladen op school. Het elektriciteitsnetwerk is daar niet op voorzien.

Op school kan je je laptop veilig opbergen in je locker. ’s Avonds neemt elke leerling zijn laptop weer mee naar huis.

Elke leerling voorziet bij zijn laptop één set oortjes of een koptelefoon. Oortjes kunnen ook aangekocht worden aan het onthaal.

De laptop zal de leer- en werkboeken niet vervangen. Maar specifieke boeken zoals een atlas, de bijbel en woordenboeken zal je niet meer moeten aanschaffen. Hiervoor kan je steeds je laptop en het internet gebruiken.

De laptop wordt tijdens de les enkel gebruikt in samenspraak met de leerkracht.

In de studiezaal kan de laptop gebruikt worden voor schoolse taken.

Tijdens de middagpauze kan de laptop gebruikt worden voor schoolse taken in de Open klas, het Openleercentrum, de stille middagstudie en tijdens de inhaallessen.

Tijdens de avondstudie en huiswerkklas kan de laptop gebruikt worden voor schoolse taken, in samenspraak met de toezichthoudende leerkracht.

Tijdens examens en andere evaluaties met de laptop zijn draadloze oortjes en een draadloze koptelefoon niet toegelaten.

Op de speelplaats is het gebruik van de laptop niet toegelaten.

Als het toestel defect is binnen de garantietermijn, brengt de leerling de laptop naar het onthaal. Daar zal men het probleem zelf oplossen of de laptop ter herstelling aanbieden bij Signpost, zoals beschreven in de garantievoorwaarden.

Wij raden elke leerling aan om zijn laptop, pen en hoes een persoonlijke ‘touch’ te geven door er een of meerdere stickers op te kleven zodat hij gemakkelijk herkenbaar is. Let er wel op dat deze later zonder schade verwijderd kunnen worden. Wanneer je laptop beschadigd is en je verandert van school, zal je toestel enkel teruggenomen worden nadat je de schade hebt vergoed. De stickers die door de school aangebracht werden, mogen niet verwijderd worden, zolang je de laptop op onze school gebruikt.

Interne hardware mag niet gewijzigd worden. Alle leerlingen gebruiken hetzelfde type toestel.

Belangrijke data worden steeds opgeslagen in de cloud. Schoolse taken en documenten worden bewaard in Smartschool. Persoonlijke data bewaar je in OneDrive. De school kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor verlies van persoonlijke software of andere data. De leerling is dus zelf verantwoordelijk voor de back-up van deze programma’s en gegevens.

De laptops zijn standaard uitgerust met een antivirusprogramma dat automatisch elk bestand controleert op virussen. Indien het programma een virus detecteert, waarschuw je altijd een leerkracht. Wijzig nooit iets aan de instellingen van het antivirusprogramma.

Alle leerlingen krijgen toegang tot het internet via de draadloze wifi-antennes van de school. De laptop is op school in de eerste plaats een leermiddel en moet dus zo gebruikt worden. Misbruiken zullen steeds opgespoord en gesanctioneerd worden.

Voor situaties die niet expliciet vermeld staan in de bovenstaande tekst, geldt de Belgische wetgeving op school. Meer bepaald willen we de aandacht vestigen op het auteursrecht (kopiëren en downloaden van films, muziek en software), de wet op de privacy, hacking en alle andere vormen van computermisbruik.

.

De laptop bestellen

Tijdig bestellen = Tijdig ontvangen

Om een laptop aan te vragen, dienen de ouders het voorschot (bij huurkoop) of de volledige aankoopprijs (bij directe aankoop) te betalen en dit voor woensdag 13 juli 2022. In geval van huurkoop zal de ouder ook nog een contract moeten ondertekenen. Een leerling waarvoor de laptop niet tijdig besteld werd, zal het toestel nog niet ontvangen bij de start van het schooljaar.

Zowel bij aankoop als bij huurkoop kunnen de ouders van de leerlingen de bestelling volledig zelf afhandelen via de webshop van onze ICT-partner. De webshop voor het eerste jaar is anders dan voor de andere jaren. Ga naar de juiste webshop door te klikken op een van onderstaande rode knoppen. De ouders zullen een link ontvangen naar de webpagina die speciaal gemaakt is voor onze school. In onderstaand filmpje tonen we de hele bestelprocedure. Voor een aankoop is ze redelijk eenvoudig. Bij de huurkoop moet ook een contract digitaal ondertekend worden en daarbij kan het filmpje zeker helpen! Wie het wenst, kan zich ook op school laten helpen bij de online bestelling. Maak gerust een afspraak om naar school te komen en vergeet dan zeker je bankkaart niet.

 

 

 

 

 

 

2,050