Pleiten in de rechtbank

5de Humane wetenschappen

De leerlingen van het vijfde jaar Humane wetenschappen brachten in het kader van de lessen recht een bezoek aan de correctionele rechtbank van Mechelen. De leerlingen schreven een belevingsverslag over hun uitstap. Hier kan je de vier winnende verslagen vinden. .

Britt –  Zijn de banken in de rechtbank wel recht?

Is een advocaat accuraat? Wanneer gaat de zittende magistraat in beraad? Is het yoga of een toga? Dat, en nog veel meer, kwamen we te weten na ons bezoekje aan de rechtbank in Mechelen.

Wij, de leerlingen van de klas 5c Humane wetenschappen, mochten maandag 17 oktober een kijkje voor en achter de schermen gaan nemen in de rechtbank van Mechelen.  Dit deden we in het kader van de lessen cultuurwetenschappen.

Na een kort infomoment van onze begeleider met enkele do’s-and-don’ts kregen we de kans om van dichtbij enkele rechtszaken mee te volgen. Wat me heel erg opviel was dat elke zaak die we gezien hebben ofwel met drugs ofwel met diefstal te maken had. Dit zijn twee zaken waarmee ikzelf gelukkig nog niet in aanraking ben gekomen, maar die duidelijk toch redelijk vaak voorkomen in de wereld van vandaag.

Tijdens de rechtszaken zelf maakten we kennis met alle betrokkenen in zo’n zaak. Langs de ene kant heb je de beklaagde met eventueel zijn advocaat en een tolk, langs de andere kant de procureur des Konings of ook het Openbaar Ministerie genoemd. Tussen hen in de rechter, die alles in goede banen moet leiden. En tenslotte heb je nog de griffier, de politieagenten en de pers. En last but not least, een heel aantal aandachtige studenten in de zaal.

Het was een boeiend schouwspel met soms wel geanimeerde discussies tussen de verschillende partijen. De ene beklaagde toonde al wat meer berouw dan de andere, sommigen waren duidelijk onder de indruk en voerden het woord met een bibberende stem, anderen leken eerder hardleers, en gingen zelfs verbaal in de clinch met de tegenpartij. En om het contrast nog groter te maken had je ook de immer kalme rechter, die duidelijk luisterde naar alle partijen, en klaar was om een eerlijk oordeel te vellen. Althans, dat hopen we toch.

In de namiddag was het dan tijd om de opgedane kennis om te zetten in de praktijk. We kregen een levensechte zaak uit het verleden, en mochten die dan op onze manier naspelen. Ieder kreeg een rol toegewezen, en werd in raad en daad bijgestaan door onze begeleider, een advocaat en een onderzoeksrechter. Na de nodige voorbereidingen mochten we dan de echte arena betreden, allemaal piekfijn uitgedost in toga’s.

WAT. EEN. MOMENT. Het levensechte decor, de kledij en de aanwezigheid van de advocaat en de rechter zorgden er niet alleen voor dat het een unieke ervaring werd, maar ook een heel stressvolle ervaring. Je krijgt immers niet elke dag de kans om op zo’n toneel te mogen strijden.

Ook al was het een geweldige ervaring, toch weet ik niet of er een toekomst voor mij is weggelegd in dit strijdperk. Zelf zie ik mijn toekomst in een iets meer sociale omgeving. Maar ondertussen heb ik toch van dichtbij kunnen zien hoe recht de banken daar zijn.

 

Lente – De toekomstige rechters en advocaten van 5c

Maandagochtend 17 oktober stonden we klaar aan de ingang van het gerechtsgebouw in Mechelen, waar we de rondleiding gingen krijgen. De week ervoor werd er al af en toe eens iets gezegd over dat het eigenlijk wel spannend was en dat we ergens wel wat zenuwen hadden. We gingen dan ook naar de rechtbank, waar voor velen van 5c hun toekomst ligt.

Het geroezemoes werd al snel stilgelegd toen we de poort doorgingen. Een binnentuin, omringd met oude maar sierlijk afgewerkte gebouwen, die ons toch even de mond snoerden. We kregen even een korte uitleg over hoe het er allemaal aan toe zal gaan, waarna we geleid werden naar de rechtszaal. De correctionele rechtbank van eerste aanleg. De staande magistratuur, de leden van het Openbaar Ministerie, en de zittende magistratuur, de rechters. Wij waren zeker niet de zittende magistratuur, maar we zaten wel gewoon neer, op een bankje achter in de zaal.

Zo hebben we een aantal zaken gezien die dag die ons toch even een kleine reality-check gaven. Drugszaken, diefstal en inbraken waren zowat de meest aanwezige onderwerpen die in de voormiddag aan bod kwamen. Als er iemand werd binnen gebracht met handboeien aan zijn polsen en drie politieagenten aan zijn zijde vonden we dat wel imponerend, vooral om dan te zien hoe de rest in de zaal dat een alledaagse zaak vond, letterlijk. Als die boeien dan werden afgedaan, stond de beklaagde naar ons toe gericht, wat de toon wel wat zette. Na de laatste rechtszaak die we bijwoonden, zijn we naar een ander lokaaltje gegaan om nog even onze notities die we gemaakt hadden te bespreken. Sommige grappige, andere al wat serieuzer.

Nadat we in de middag onze benen hebben kunnen strekken, mochten we zelf een zaak inkijken om dan ook een echte rechtszaak na te spelen in de rechtszaal. Anke en Erin waren de procureurs, Dries en Feline de rechters en Reeza, Lente, Emile, Dawn, Victor en Britt waren de advocaten van dienst. De zaak ging er vlot aan toe en het was oprecht leuk om al eens een voorproefje te krijgen van misschien zelfs de toekomstige job van iemand uit 5c. We kregen daarna nog even de tijd om wat interessante vragen te stellen. Uiteraard horen daar de vragen zoals ‘Hoe was je uw toga eigenlijk? En hoeveel kost die dan?’ bij.

Al bij al was het een heel leuke ervaring. We hebben veel bijgeleerd maar ook zelf al mogen onderzoeken wat de functie en taak is van een rechter, advocaat en procureur. We hopen ooit er zelf te mogen staan als échte advocaten en rechters maar we hopen zeker dat we nog meer ervaringen als deze kunnen opdoen, samen met 5c.

 

Anke – Droombaan of toch voor iets anders gaan?

Jij komt er liever niet als je op de eerste rij zit, maar voor ons was het een interessante uitstap. Maandag 17 oktober ’22 ging ik samen met mijn klas 5c naar de rechtbank van eerste aanleg in Mechelen. Voor mij geen onbekend gebouw, maar ik had nog nooit de binnenkant gezien en ik heb heel veel bijgeleerd. De uitstap vond plaats voor het vak Cultuurwetenschappen.

Om 8.40 uur stonden we (bijna) allemaal klaar in de Keizerstraat om samen met onze gids Karel een dag te vertoeven in de rechtbank. Van rechtszaken volgen tot er zelf één voorbereiden en uitvoeren onder toekijkend oog van een advocaat en rechter, beiden met jaren ervaring op de teller. We starten met het volgen van een aantal rechtszaken. Goed opletten, observeren en noteren was de boodschap. En toen vertrok de trein, de ene rechtszaak na de andere, soms verliep het snel soms wat trager met dank aan het Mechels verkeer waardoor de gevangenen met vertraging toekwamen. Het aantal zaken die op de rol stonden om in enkele uren af te ronden, waren er naar mijn gevoel verbazingwekkend veel. Er moest dus consequent gewerkt worden. Ik bewonder hoe de rechter dit aanpakte. Een tweede aspect dat me opviel was de korte tijd tussen de rechtszitting en het vonnis. Als de zaak in beraad gaat, komt de uitspraak vier weken later, persoonlijk dacht ik dat het langer ging duren aangezien er dagelijks veel zaken passeren. Na een aantal zaken te volgen zijn we in bespreking gegaan met Karel. Als we vragen of bedenkingen hadden, konden we deze stellen. Bij specifieke vragen hadden we geluk dat een advocaat en rechter tijd voor ons maakten.

Na de middag was het tijd om zelf actief aan de slag te gaan. We mochten kiezen welke functie we wilden innemen bij het rollenspel. Aangezien ik me in de voormiddag al een beter beeld had gevormd over de functies en de invulling ervan in een rechtszaal, had ik al een idee welke functie ik wilde opnemen. Ik wist alleen niet of ik het wel ging durven. We kregen een zaak voorgeschoteld gebaseerd op waargebeurde feiten. Tijdens het voorbereiden heb ik bijgeleerd wat een procureur des Konings moet doen, hoe je een zaak voorbereidt als procureur en de logische opbouw ervan. Met een beetje hulp van meester en topadvocaat Thiebaut is het gelukt. Na de voorbereidingstijd was het tijd om naar de rechtszaal te gaan. De rechtszaak was geopend, eerst was de rechter aan het woord, dan de daders en advocaten en tenslotte mevrouw de procureur. Met knikkende knieën en een trillende stem deed ik mijn ‘job’. Blij en opgelucht dat ik het gedurfd had, ging ik terug zitten aan het bureau.

Kortom, het was een leerrijke en unieke ervaring om in de rechtbank te komen en met professionele mensen over verschillende onderwerpen van het recht te praten en meer te weten te komen over de deontologie van de job. Naast alles wat ik heb bijgeleerd ben ik beginnen nadenken of ik later misschien een job wil die te maken heeft met recht, maar daar ben ik nog niet uit.

 

Ines – Scheppers voor de rechter gesleept

Op 17 oktober 2022 zijn de leerlingen van de 5 humane wetenschappen op uitstap gegaan naar de correctionele rechtbank van Mechelen. Tijdens de lessen cultuurwetenschappen zijn ze  het thema recht aan het behandelen. De theorie is al heel interessant, maar we wilden zien hoe dit nu in de praktijk wordt uitgevoerd. In de voormiddag mochten we een paar zaken mee volgen. Dit was zeer interessant om te zien want er kwamen echt mensen rechtstreeks vanuit de gevangenis. Wat we ook allemaal heel leuk vonden om te zien was de rechter. We zagen heel goed hoe ze zich moest inleven in de beklaagden om een rechtvaardig vonnis uit te spreken.

Na de middag begon het leukste gedeelte. We kropen namelijk zelf in de huid van de rechter, de procureur, het slachtoffer, de beklaagde en de advocaten. We mochten dan ook de kleren van de rechters en de procureurs aan doen.  Dit was een zeer fijne ervaring om mee te maken. Dit zouden we niet hebben kunnen doen zonder de hulp van twee echte rechters.

Ik kan dus besluiten dat dit een zeer fijne uitstap was. Niet alleen hebben we gezien hoe dat een zaak verloopt, maar we hebben er ook één zelf mogen doen.  We hebben zoveel dingen bijgeleerd over ons rechtssysteem tijdens de lessen, maar hier zagen we hoe ze in het echt worden uitgevoerd. Eén ding kunnen we jullie wel meegeven en dat is namelijk dat je hier niet voor een rechter wilt staan. Dus beste leerlingen, blijf op het goede pad!

1,241