Reporters van de democratie

6 Humane Wetenschappen

Gisteren gingen de leerlingen van 6c Humane Wetenschappen als echte reporters het parlement onveilig maken. In de voormiddag konden ze zich op basis van politieke thema’s voorbereiden op wat zou komen. Wat is de weg van de wet (hoe wordt een idee uiteindelijk een wetsvoorstel en een wet?) – wat is de rol van Europa? – Uit welke verschillende onderdelen bestaat het federale parlement en hoe is dit doorheen de tijd veranderd? – Waaruit bestaat de gemiddelde job van een parlementariër, etc…. Op basis van deze research stelden de studenten vragen op, die ze in de reportage zouden verwerken.

Er werd ook toegewerkt naar een interview met parlementslid en fractieleider van Groen, Kristof Calvo. De politicus nam ondanks zijn drukke agenda ruim de tijd om de vragen van de leerlingen te beantwoorden. Hij feliciteerde de leerlingen met hun pertinente en niet altijd even gemakkelijke vragen. Als Mechelaar nodigde hij hen ook uit om na te denken over de toekomst van Mechelen en gaf nog een persoonlijke boodschap mee: met geloof in jezelf en gedrevenheid kan je al op heel jonge leeftijd je droom waarmaken.

Daarna volgde nog een rondleiding in de Kamer en de Senaat. Tot slot konden de leerlingen nog de ‘commissie voor de buitenlandse betrekkingen’ bijwonen. Op de plek waar de pers normaal zit, konden de leerlingen de kritische vragen volgen die door commissieleden werden gesteld aan minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders. Thema’s die aan bod kwamen, waren de opvolging van de uitgezette Soedanezen, kindsoldaten, de toespraak van minister May over de brexit, etc…

 

431