#YOLO2800

Het geheim onthuld

Wekenlang werd onze school, het Scheppersinstituut geteisterd door zwarte affiches en flyers met #YOLO2800 op. Daarna breidde dit fenomeen zich uit tot ver buiten onze school. In het huis van de Mechelaar, sporthallen, dienstencentra, cafés , winkels en op de aanplakpalen van de stad Mechelen doken dezelfde zwarte affiches met gele letters op. Wat zat hierachter?

Campagne van onze leerlingen

Negen derdejaars – leerlingen van het Scheppersinstituut – zaten achter deze campagne. Ze zijn er in geslaagd om de aandacht van medeleerlingen, leerkrachten, ouders, oud-leerlingen en Mechelaars te trekken voor hun campagne.
De negen leerlingen nemen deel aan de Europese Safety Tunes wedstrijd georganiseerd door Mobiel21.
In samenwerking met o.a. de gemeenschapswachten van de dienst Veiligheid en Preventie van de stad zorgden ze ervoor dat hun promotiemateriaal overal zichtbaar werd. Ze zijn dan ook de schepen voor Preventie en Veiligheid, Stefaan Deleus dankbaar dat hij zich mee achter dit project heeft geschaard.
“Wanneer jongeren zelf dergelijke campagnes opzetten voor meer veiligheid in het verkeer, ben ik de eerste om dit mee te ondersteunen.” Aldus schepen Deleus.

Waarover gaat deze campagne?

#YOLO2800: You Only Live Once.
Deze zeer populaire uitdrukking die vaak wordt gebruikt om mensen te overtuigen om zotte dingen te doen, zetten de leerlingen op een zeer slimme manier in voor hun campagne rond verkeersveiligheid. Een mysterieuze YOLO met een dubbele boodschap: leef, maar let toch ook wel op…
De leerlingen maakten de voorbije weken een stopmotion film met foto’s die ze zelf getrokken hebben. Daarnaast verzorgden ze een hele campagne om de hashtag te promoten op school en in Mechelen. Flyers, affiches en festivalbandjes werden gedrukt.

Persconferentie

Gisteren gaven  de leerlingen een persconferentie. Ze vertelden de journalisten over hun project en toonden voor de allereerste keer hun zelfgemaakt promotiefilmpje.

 

Jury beslist

Volgende week beslist een vakjury over de verschillende inzendingen. En op maandag 8 mei wordt in Brussel de winnaar bekend gemaakt.

1,738