Onderwijs in coronatijden 2020

Een onwezenlijke ervaring!

Er werd de voorbije dagen zeer hard gewerkt om alles klaar te maken voor de terugkomst van onze leerlingen. Wij kijken hier zo naar uit! Onze zesdejaars kwamen gisteren al aan de beurt. Ontsmettingsgel, mondmaskers, overal eenrichtingsverkeer, ramen en deuren open en afstand, afstand en nog eens afstand!

Uit: HLN, 15 mei 2020, Wannes Vansina

Scheppersinstituut heropent deuren voor zesdejaars: “Onwezenlijk!”

“Onwezenlijk.” De algemeen directeur van het Mechelse Scheppersinstituut vat de eerste schooldag na de lockdown goed samen. Twee keer vijftig zesdejaars mochten voor het eerst in acht weken naar de klas. Het werd een blij weerzien, ondanks het mondmasker en alle veiligheidsmaatregelen die ze moesten ondergaan. “Nooit gedacht zo blij te zijn weer naar school te mogen.” Nieuws over examens veranderde daar niks aan.

Het Scheppersinstituut heropende de deuren om 10 uur. Yaron Vansteenkiste en Ali Laghrim ontmoetten elkaar al op de zitbanken aan de Melaan, op veilige afstand van elkaar, het mondmasker plichtsbewust op hun gezicht. “We hebben acht weken thuis gezeten. Dit voelt als een eerste schooldag. Ik weet niet goed wat te verwachten”, zegt Ali.

De afgelopen weken volgden ze met vallen en opstaan afstandsonderwijs. “Ik vind het niet erg om vandaag weer naar school te moeten, om de mensen terug te zien die je al zo lang niet hebt gezien”, zegt Yaron.

Welkom terug

Even later begaven ze zich naar de Thaborstraat, langs waar alle leerlingen de school naar binnen moesten. Ze werden er begroet door hun directeurs. Onder een spandoek ‘Welkom terug’ werden de handen van alle binnenkomers ontsmet.

Vervolgens ging het via een vastgelegde route – met eenrichtingsverkeer – naar de klas. Of beter: de halve klas. De leerlingen kregen elk een plaats op een bank voor twee, de ramen bleven open. Speeltijden behoren tot het verleden, in de plaats komen korte pauzemomenten in de klas.

Ventileren

“Tof om iedereen terug te zien”, vindt leerling Beau Massin. “Ik had geen groot probleem met het afstandsonderwijs, maar het is leuk iedereen terug te zien. Dit is ons laatste jaar: zo vaak gaan we hier niet meer zijn. Ik zou graag iedereen een knuffel geven, maar dat mag jammer genoeg niet.”

Ook klastitularis Sarah ‘T Joncke is tevreden over de heropening. “Ik ben blij mijn leerlingen terug te zien. Vandaag wil ik hen in de eerste plaats de tijd en ruimte geven om te ventileren. Ze hebben veel verloren: de Italiëreis, het honderddagenfeest, het galabal, de proclamatie… Vervolgens overlopen we de rest van het schooljaar.”

Examens

De rest van het schooljaar, dat zijn een halve dag per week les in de klas in combinatie met afstandsonderwijs. En examens. “Drie, van de belangrijkste vakken. Niet alleen om te kijken waar ze staan, ook voor henzelf. Als beloning voor al hun werk, dat ze het gevoel hebben dat ze hun diploma hebben verdiend”, zegt algemeen directeur Veerle Scheirs.

“We hebben de afgelopen weken niet alleen veel tijd besteed aan het nemen van veiligheidsmaatregelen, nog meer aan het pedagogische. Waarvoor willen we hen nog naar school halen? Wat willen we hen hier nog leren?”

Leerachterstand

Scheirs hoopt vanaf 29 mei de vierdejaars te mogen verwelkomen en een week later de tweedejaars. Al blijft de focus sowieso op afstandsonderwijs liggen. Voor 1, 3 en 5 is naar school gaan er niet meer bij dit schooljaar. “We hopen hen dit jaar nog zeker één keer terug te zien, maar zeker is dat nog niet”.

De school waakt erover dat iedereen mee is. Leerlingen die afhaken, zullen individueel op school worden uitgenodigd. “We hebben begin deze week beslist dat we onze noodopvang voor een stuk zullen uitbreiden voor de leerlingen waarvan we het gevoel hebben dat ze een achterstand aan het oplopen zijn. Voor hen willen we heel aanklampend werken”, besluit Scheirs.

 

2,008