Jongerenredacties van start

Taal & media, 3 Moderne talen

“De jeugd van tegenwoordig is niet meer geïnteresseerd in nieuws”. Het zou zomaar een krantenkop kunnen zijn in een krant van tegenwoordig of een zure opmerking van een negatieve nonkel. ‘Fake news!’, volgens de leerlingen Moderne talen van 3b.

Zij vormen sinds enkele weken in het kader van het vak Taal en media een eigen jongeren nieuwsredactie. De afgelopen weken dachten ze al na over hun medium, doelpubliek en bedachten een eigen nieuwsmerk. Ze kozen een eigen naam voor hun nieuwsmerk en kwamen aanzetten met een eigen logo. Hieronder stellen de drie nieuwsmerken zich zelf voor met logo en slogan.

De redactie van DJVT (‘De Jeugd van Tegenwoordig’) wil positief nieuws brengen door en over jongeren. Het oude beeld van de jeugd van tegenwoordig moet dringend bijgesteld worden. Wie komt er op straat voor het klimaat? Wie overleefde zowel de coronacrisis als de energiecrisis? Zij!

De ‘Hello News’ redactie gaat voor nieuws uit de sport- en filmwereld, maar blikt ook naar het buitenland en maakt plaats voor veel humor, want nieuws is vaak al negatief genoeg. Met als slogan ‘no excuse’ wijzen ze jongeren erop dat het belangrijk is het nieuws te volgen. Hello News, ‘meer dan views’ gaat voor meer diepgang in tijden van flitsende sociale media.

Celebri-tea brengt als derde redactie het belangrijkste celebrity nieuws op maat van jongeren. Hun focus ligt op de helden uit de muziek, sport en filmwereld. Met als slogan ‘we keep it secret’ beloven ze hun lezers en klikkers de sleutel tot exclusieve nieuwtjes.

Ondertussen maakten de redacties hun nieuwsmerk online al bekend met een eerste post op Instagram of Snapchat, ontwikkelden ze al een eerste cover krantenpagina en werkten ze aan een verslag over de Oscars. Binnenkort komt er een echte journalist in de klas vertellen over de job van journalist en feedback geven op hun nieuwsmerken. Wordt vervolgd….

513