Ondernemer voor de klas

Annelies Van Hoecke, account manager van The Walt Disney Company

Dinsdag kwam Annelies Van Hoecke, key account manager bij The Walt Disney Company (Benelux), langs in 6a Economie – Moderne Talen en 6b Economie – Wiskunde.

Zij kwam vertellen over de wereld van de onderneming en haar rol hierin. Hiervoor had mevrouw Van Hoecke een uiteenzetting in drie delen voorbereid, waarop de leerlingen met hun vragen konden inpikken.

Ze ging van start met haar parcours. Na haar studie Economie – Moderne Talen ging ze in Brussel Handelswetenschappen studeren. Ze ging – na een eerste werkervaring bij Duvel-Moortgat in de Verenigde Staten – aan de slag op de inkoopafdeling van C&A. Na enkele jaren greep ze de kans om verantwoordelijkheid op te nemen in de merchandising-verkoopafdeling van The Walt Disney Company. Hierbij vertelde mevrouw Van Hoecke ook over de vaardigheden, competenties, kennis en inzet die vandaag nodig zijn om in een internationale onderneming te kunnen functioneren.

In een tweede luik werd The Walt Disney Company uitgebreid voorgesteld. De focus op bedrijfscultuur – geïllustreerd aan de hand van de inspirerende quotes van Walt Disney – en resultaatgerichtheid werden belicht. Er kwamen van de leerlingen vragen over het evenwicht tussen deze aandacht voor resultaten en meer zachte waarden, o.a. rond arbeidsvoorwaarden in lagelonenlanden.

In een laatste stuk nam mevrouw Van Hoecke de leerlingen nog even mee doorheen alle stappen die er genomen worden om van Spiderman – bij het uitkomen van de nieuwste film – een onmisbaar item te maken voor alle fans. De hele communicatie- en marketingmachine werd zo duidelijk.

Het einde was een korte kwis over enkele iconische figuren van The Walt Disney Company. Deze kwis werd gewonnen door Léa. Cato en Arne eindigden op een gedeelde tweede plaats. Voor de winnaars had mevrouw Van Hoecke een Disney-film voorzien.

Zo was het een boeiend, concreet, levensecht, inspirerend getuigenis over een wereld die bijzonder snel evolueert.

Dit bezoek wordt georganiseerd door Vlajo om jonge mensen kennis te laten maken met ondernemerschap en de beroepenwereld waarin ze later zullen terecht komen.

475