Taboes

Omdat het nodig is om erover te praten

Wij zijn Zjoske en Emile en wij zitten in het 5de middelbaar. Hierdoor hebben wij elk semester een semestervak. Dit semester zaten we in het semstervak Denktank en dachten we dus mee na over wat wij vinden dat belangrijk is in onze school om het zo aangenaam mogelijk te maken voor iedereen. Wij besloten om een dag te organiseren die draaide rond het onderwerp taboes. Aan de hand van een enquête beslisten de leerlingen mee over welke onderwerpen we het gingen en moesten hebben. Hier kwamen drie onderwerpen uit, één per graad, waardoor we konden beginnen met het echte werk!

Na veel brainstormen, vergaderen met elkaar, maar ook met de directie, konden we een mooie dag realiseren op de eerste dag na de kerstvakantie.

Voor de eerste graad kwam Mario, een man met Spina Bifida die ook werkt in een vereniging voor mensen met deze handicap. Hij kwam ons in geuren en kleuren vertellen over hoe het is om op te groeien en te leven met een handicap in onze maatschappij. Zo vertelde hij onder andere over hoe hij op school mee voetbal speelde, over zijn opvoeding, over zijn werkcarrière en over zijn gezin. Na zijn uitleg hadden de leerlingen ook nog tijd om vragen te stellen. Bij deze graad was dat een enorm succes! Er werden veel vragen gesteld, wat ons al blij maakte, maar wat we vooral leuk vonden om te zien is dat alle vragen op een respectvolle en oprechte manier werden gesteld. Dit kwam bij ons maar ook bij Mario heel hard binnen.

De tweede graad was weer totaal in iets anders geïnteresseerd. Daarom dat we voor hen een spreker lieten komen die kwam praten over mentale gezondheid. Hiervoor vonden we Natasja (meestal Tasj genoemd), die een dimploma heeft in Body Mind Release en vooral ook supergeïnteresseerd is in mentale gezondheid bij jongeren. Zij vertelde haar verhaal op drie manieren. Ten eerste vertelde ze over haar thuissituatie toen ze jong was. Ten tweede kwam ze met tips en trics om beter te kunnen omgaan met je mentale gezondheid. En ten derde gebruikte ze een Mentimeter om zo van de leerlingen zelf te horen wat zij zien onder mentale gezondheid en wat hun tips zijn om mentaal sterker te worden. Hier kwamen originele antwoorden op die een goed gesprek hadden als gevolg.

Dan bleef er nog de derde graad over. Voor hen kozen we een onderwerp dat heel hoog scoorde op onze enquête. Dit was namelijk eetstoornissen. Hiervoor kozen we voor de vereniging ANBN en zij koppelde ons aan Soukaina, een ervaringsexpert die werkt voor deze vereniging. Soukaina vertelde over haar eigen eetstoornis: hoe die tot stand kwam, hoe ze zich voelde, wat de gevolgen waren en hoe ze zich nu voelt nu ze weer hersteld is. Vervolgens vertelde ze ook nog de “technische” kant van eetstoornissen waarin ze onder andere benoemde welke eetstoornissen er zijn. Deze uitleg kwam heel hard binnen bij zowel de vijfde- als de zesdejaars! Ze luisterden heel aandachtig en stelden achteraf heel gerichte en specifieke vragen. Dit was ook weer superleuk om te zien.

We kunnen concluderen dat het zeker nog nodig was en nog steeds is om over dit soort onderwerpen te blijven praten en we zijn hierdoor ook superblij en trots dat we deze dag hebben kunnen neerzetten. Een dikke dankjewel aan alle sprekers en aan alle mensen die ons hielpen met de organisatie.

1,230