Smartphonegebruik bij onze leerlingen

Opdracht statistiek, 4de jaar Humane wetenschappen en Maatschappij- en welzijnswetenschappen

De leerlingen van het vierde jaar Hw en Mw kregen voor wiskunde een inleiding in statistiek. Als synthese-oefening organiseerden ze een bevraging over het smartphonegebruik bij scheppersleerlingen. De resultaten werden statistisch verwerkt en de conclusies werden voorgesteld in een presentatie. Wij geven hier enkele interessante conclusies mee.

412 leerlingen van onze school hebben de enquête correct ingevuld.

Verband tussen aantal uren smartphonegebruik en de leeftijd

Een eerste vaststelling is dat het gebruik van de smartphone stijgt met de leeftijd. Terwijl onze leerlingen van de eerste graad gemiddeld zo’n 16 uur per week hun smartphone gebruiken, stijgt dat bij de leerlingen van de derde graad naar 25 uur per week.

Waarvoor gebruiken leerlingen hun smartphone en verschilt dat naargelang hun leeftijd?

Als we meer in detail kijken naar wat onze leerlingen op hun smartphone doen, dan blijkt dat sociale media een groot stuk van de tijd in beslag neemt. Ook hier zien we een stijging van 8 uur bij onze jongste leerlingen tot 13 uur bij de oudste. Oudere leerlingen gebruiken de smartphone dan weer meer voor films en muziek.

Op welk moment van de dag gebruiken de leerlingen hun smartphone het meest?

Verder blijkt ook dat onze leerlingen vooral ‘s avonds hun gsm gebruiken.
Opvallend is dat leerlingen uit de tweede graad hun smartphone vaker ‘s nachts gebruiken dan de andere leerlingen.

Besluit

Na het verwerken van de data, gaven de leerlingen aan zelf verrast te zijn door hun conclusies. Uit hun onderzoek blijkt immers dat heel wat leerlingen zeer afhankelijk zijn van hun smartphone. Bij sommige leerlingen kunnen we spreken over een verslaving, die leidt tot o.m. een tekort aan nachtrust, gezondheidsproblemen en dalende schoolresultaten.

De ouderraad, het lerarenteam, de directie en ook leerlingen uitten al meermaals hun bezorgdheid over deze evolutie. Wij willen dan ook graag in debat gaan met alle partijen om dit probleem aan te pakken.

634